04.01.2012 05:05

Petra: Jak jsem se vypořádala s intolerancí lepku, laktózy a vajec: Po roce mě vaření opět baví!

Dnes se s Vámi chci podělit o jeden z dopisů, které mi o Vašich zkušenostech s dietou bez lepku, mléka, vajec, posíláte. Věřím, že Petřin příběh bude povzbuzením všem, kdo s dietou teprve začínají: i když její první rok na dietě nebyl právě vydařený, letos společně se sestrou zvládly uchystat luxusní štědrovečerní hostinu, jak vidíte na fotografiích.

Řízek a bramborový salát - také bez lepku, mléka, vajec

Cesta k diagnóze trvala několik let

"Jsem moc ráda, že se Vám již podařilo vydat knihu s recepty na pečení bez lepku, mléka, vajec. Sama držím dietu bez lepku, mléka a vajec lehce přes rok. Ze začátku to byl neskutečný boj, nic se mi nedařilo. Ve svých pětadvaceti letech jsem uměla myslím obstojně vařit běžnou kuchyni a vaření bylo i mým velkým koníčkem. Pak ale přišly velké zdravotní problémy a po několika letech běhání po doktorech mi v Německu (!!!) stanovili diagnózu rozsáhlé potravinové intolerance. Protilátky na lepek, vejce a mléko jsem měla víc jak tisíckrát vyšší než běžná populace. Protože se ale nejedná o klasickou celiakii, u nás v ČR se tím lékaři odmítli zabývat. První rok jsem opravdu hodně bojovala, raději téměř nevařila, přestalo mě to bavit, dokonce jsem se přestala kvůli jídlu stýkat s většinou přátel.

Jsme na to se sestrou dvě – a daří se nám!

Až asi před čtvrt rokem se všechno změnilo. Jednak byla stejně jako já diagnostikována i sestra a jednak se mi najednou začalo docela dařit. Pečivo se najednou nesráželo, jídla začala mít znovu chuť. Vrátila jsem se tedy ke svému koníčku a už zase vařím, peču, zvu známé na večeři, která je vždy pečlivě připravená bez možné kontaminace čímkoli pro mě zákeřným. 

Vánoční cukroví bez lepku, mléka, vajec

Letos jsme zvládly i kompletní vánoční menu

Vaši první kuchařku mám jako velkou inspiraci a na její "pokračování" jsem se těšila od té doby, co jsem zjistila, že ho chystáte. Knížka Vařím s láskou: pečivo, moučníky, cukroví - bez lepku, mléka, vajec mi přišla mi téměř akorát pod stromeček :-) Zatím jsem ji pouze pročítala, na zkoušení receptů nějak nebyl prostor. Cukroví už bylo napečené, vánočka také. Po loňském neúspěchu jsem letos zvítězila nad sebou i nad dietou. Společně se sestrou jsme připravily deset druhů cukroví, sedm pečených a tři nepečené, upekly vánočku, připravily bramborový salát se spoustou zeleniny a se sojanézou a rybu obalily v těstíčku ze škrobu, kurkumy a vody a následně v kukuřičné strouhance. Přikládám tři fotografie, obě jsme z toho měly radost jako malé děti.

Vánočku bez lepku, mléka, vajec je lepší péci ve formě.

Vám přeji vše nejlepší do nového roku a spoustu nových nápadů na vaření. Už teď se těším na další kuchařku."

Text a foto: Petra Ménová

—————

Zpět