03.03.2011 06:11

"Kvůli intoleranci nejím lepek, mléko, vejce, sóju. A je mi mnohem lépe."

Otevíráme novou rubriku Váš příběh, kde Vám představíme naše čtenářky a čtenáře, kteří se začali stravovat bez lepku, mléka, vajec, případně i dalších potravin. Ať už je k tomu přivedla celiakie, potravinová alergie či intolerance, věříme, že jejich příběhy mohou být inspirací i pro Vás.

V dnešním článku Vám představíme Lucii (42), která pracuje ve finanční oblasti a poslední rok se stravuje bez lepku, mléka, vajec i soji. Proč toto omezení chápe jednoznačně jako změnu k lepšímu? Jak se s touto situací vyrovnala? To se dozvíte v rozhovoru, který je prvním v rubrice Váš příběh.

Lucie (42): „Berte Váš nový jídelníček jako příslib brzkého zlepšení Vašich zdravotních obtíží.“  

 Vaše diagnóza, tedy intolerance lepku, mléka, vajec, sóji, není v Čechách příliš známá a často trvá, než se k ní pacient dobere. Můžete našim čtenářům říci, jaká byla Vaše cesta k této diagnóze?

Měla jsem zdravotní problémy (zažívací potíže, migrény, astmatické záchvaty, ekzém), které se po prodělané gynekologické operaci zhoršovaly. Navíc mi hrozivě stoupal krevní tlak. Nicméně vyšetření neprokázala žádné onemocnění, a tak jsem se rozhodla řešit situaci alternativní metodou, svůj stav jsem si odůvodnila stresem a jarní únavou a byla jsem připravena začít s „úklidem“ těla i mysli. Navštívila jsem kliniku zabývající se tématem vitality a zde jsem se poprvé dozvěděla o své potravinové intoleranci. Přišlo mi to celé jako omyl a logicky jsem propadla panice, že je s mým velkým koníčkem, jímž je jídlo a vaření, konec. Paradoxně opak se časem ukázal být pravdou, ale v tu chvíli bylo racionální uvažování jaksi mimo.

 

Co pro Vás bylo na samém začátku nového stravovacího režimu nejtěžší?

Určitě tento fakt přijmout a postavit se k problému racionálně. Naštěstí jsem se vzpamatovala velmi brzy a začala zkoumat i ochutnávat nabídku obchodů, abych si zmapovala terén. Díky neoddiskutovatelné výhodě života v Praze, kde je sortiment dietních výrobků široce dostupný, se mi brzy se mi podařilo najít své „favority“.

 

Jak dlouho už se stravujete bez lepku, mléka, vajec, soji?

Dietu držím něco přes rok a pozoruji velké zlepšení, pokud někdy „zahřeším“ nedovolenou potravinou tělo se s tím teď už bez obtíží vyrovná. Samozřejmě tyto situace musí zůstat výjimečné a nikdy se patrně nebudu moc vrátit do doby před dietou.

 

Jak se Váš život (zdraví, pocity) s novým stravováním změnily?

Cítím se velmi dobře, netrpím zažívacími problémy, upravil se mi tlak, nepotím se a dobře spím. Zmizel mi ekzém a zmírnila se senná rýma, neopakovaly se astmatické záchvaty. Rozloučila jsem se s migrénou. Mimoto jsem zhubla. Jsem v pohodě fyzicky i psychicky a vrátila se mi moje obvyklá energie. A také jsem se vrátila z konfekční velikosti 42 na 38.

 

Máte dojem, že se stravujete zdravěji než před začátkem nového stylu stravování?

Preferovala jsem zdravé stravování již před dietou, a o to více mě překvapilo zjištění, že i „zdravé“ potraviny mi způsobují zdravotní obtíže. Takže ne zdravěji, ale prostě jinak. Jím nyní více masa (mám na něj téměř živočišnou chuť), nicméně stále dbám na jeho původ a složení aby byla má strava vyvážená. Ovoce a zelenina byly vždy nedílnou součástí mého jídelníčku a na tom naštěstí nebylo potřeby nic měnit. Pečivo z bílé mouky mi nechybí, nikdy jsem mu příliš neholdovala (samozřejmě neplatí pro knedlíky a koláče od maminky:-).


Pro mnoho z nás je představa stravovat se bez tří potravin, které tvoří základ většiny spíží, spojená s pocitem omezení, utrpení a strachu, že už se nikdy pořádně nenajím. Dá se říci, že se Vás jídelníček o nové potraviny i výborné chuťové zážitky rozšířil?

Měla jsem i před dietou stravu velmi různorodou, jsem typický ochutnávač nových věci a v jídle hledám především požitek a harmonii. Přesto k mému překvapení jsem už po pár týdnech diety začala vnímat chuť jídel daleko intenzivněji, totéž platí o vůni. Také mívám často specifické chutě na konkrétní pokrm či potravinu, jako bych si se svým tělem lépe rozuměla. Pocitem hladu určitě netrpím, naopak jím paradoxně více a s větší chutí. Mí přátelé jen nevěřícně kroutí hlavou neboť moje váha je stále na ústupu.

 

Vaříte s láskou?:-) Jaká nová jídla jste si oblíbila?

Jelikož jsem majitelkou kuchařky teprve pár hodin, zatím vařím nadále s láskou k jídlu a sobě; nicméně už první nahlédnutí do knihy slibuje zajímavé zážitky, které si určitě nechci nechat ujít. A na konci článku si můžete přečíst můj osvědčený recept na rychlý dezert, který si připravuji v kanceláři a na který chodí i čím dále více kolegů:-).

 

Jíte bezlepkové pečivo stejně často, jako jste jedla to běžné? Nebo je nahrazujete jinými druhy jídel?

Pečivu jsem nikdy moc neholdovala a jedla jej převážně ráno, takže větší změnu nepociťuji. Nicméně se přiznám, že jsem bezlepkovému pečivu na chuť nepřišla, mám jeden druh housek, které mi připadají chuťově „akceptovatelné“ a tyto tvoří základ mé snídaně. Někdy je vystřídám s kukuřičnými lupínky nebo rýžovými vločkami kombinovanými s bezlaktózovým mlékem a ovocem. Obecně vzato se ale spíše snažím potravinám v bezlepkové variantě vyhýbat, jelikož mi často nevyhovuje jejich konzistence nebo chuť. Zároveň se omlouvám všem výrobcům bezlepkového pečiva - opravdu si nadmíru cením jejich snahy ulehčit nám postiženým v potížích.

 

Co pro Vás s Vaší dietou představuje v běžném životě největší problém? Jak ho řešíte?

U mě je to určitě cestování. Pobývám pracovně často v zahraničí a jelikož dostupnost dietních potravin je v každé zemi jiná, vždy si přibalím pečivo a bezlaktózové výrobky sebou. Díky momentálním bezpečnostním opatřením na letištích jsem sice zažila nejednu úsměvnou situaci, nicméně se vesměs setkávám s pochopením a velmi zřídka se musím prokazovat lékařským potvrzením. Štěstí mám i na přístup personálu hotelů a restaurací ať už na východ či západ od našich hranic.

 

Co byste vzkázala čtenářům, kteří jsou v podobné situaci jako Vy?

Určitě nepropadejte panice a nezoufejte si. Berte Váš nový jídelníček jako příslib brzkého zlepšení zdravotních obtíží a také jako výzvu do budoucna. Ten dobrý pocit z vlastního těla po letech či měsících strádání bohatě vyváží všechny počáteční složitosti nového způsobu stravování.

 

Luciin rychlý dezert bez lepku, mléka, vajec, soji

 sušenky bez lepku, mléka, vajec, sóji (např. Natural Jihlava)

čerstvé nebo kompotované ovoce

zakysaná bezlaktózová smetana

med

 

Rozdrobím oblíbený druh dietních sušenek a střídám ve sklenici s vrstvou čerstvého nebo kompotovaného ovoce a bezlaktózové zakysané smetany, na závěr zakápnu lžičkou medu (pokud je ovoce kyselejší) a ozdobím mátou, pro ty kdo ji mají v jídelníčku povolenou, přidám kousek hořké čokolády. Smetana se mi velmi osvědčila z nabídky „free from“ se Sparu, je hutná a chuťově plná, připomíná mi poctivou selskou smetanu jakou znám z dob svého studia na Ukrajině.

 

Za rozhovor i recept Vám velice děkuji!

Zuzana Kobíková

 

Máte i Vy zájem podělit se s dalšími lidmi o své zkušenosti se stravováním bez určitých potravin? Napište nám na sdresu kobikova@centrum.cz a my se Vám ozveme s otázkami. Děkujeme!

—————

Zpět